مصاحبه رئیس هیئت امنای پژوهشکده انوار طاها در اختتامیه جشنواره علامه حلی اصفهان

5 آذر 1397

رییس هیأت امنا پژوهشکده انوارطاها با تاکید بر این که پژوهش نباید مهمان ناخوانده ساعات آموزش در حوزه علمیه باشد، گفتند: علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه حلی، علامه مجلسی، و ... همگی الگوهای مجسم شیعه برای طلاب در امر تحقیق و پژوهش علمی هستند


.
حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته» پیش از ظهر امروز در اختتامیه هشتمین جشنواره علامه حلی (ره) اصفهان که در سالن اهل بیت(ع) برگزار شد، با تبریک آغاز هفته وحدت و ولادت رسول مکرم اسلام(ص) اظهار کردند: جامعه شیعه هیچ زمان در طول تاریخ به اندازه امروز از لحاظ کمیت بزرگ نبوده است

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان یان که موقعیت امروز جامعه شیعه یک موقعیت ممتاز است، اظهار کردند: نکته دوم این است که جامعه شیعه هیچ گاه به اندازه امروز از قدرت و امکانات برخوردار نبوده است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  عنوان کردند: شیعه در عرصه جهانی تا  امروز به این میزان از اقتدار لازم برخوردار نبوده، خصوصا بعد از برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران دو چندان شده است.

شیعه هیچ گاه به اندازه امروز مسئولیت پذیر نبوده است، یعنی مسئولیت سترگ جهانی امروزه بردوش شیعه است، با توجه به مسئولیت سترگ و امکانات و اقتدار روحانیت  و حوزه های علمیه که پرچمدار هستند، باید بدانیم امروز دارای چه رسالتی هستیم.

طلاب جوان خواهر و برادر باید چه کنند که به این مسئولیت خطیر عمل کنند؛ پنج مسئولیت متوجه ما حوزویان است که ت اولین آن، رسالت «فهم عمیق و همه جانبه از دین» است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور، اولین گام برای طلبه را نگاه عمیق به دین و دین شناسی دانست، گفتند: قبل از اینکه  طلبه عمل کند، باید دین را بشناسد، لذا زانو زدن در محضر اساتید و آموختن، از وظایف اصلی طلاب است، چرا که امروز زمان بی تفاوتی و از دست دادن فرصت ها نیست

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه امروز اگر این فرصت دراختیار را چند برابر  کرده و به تحقیق و علم پرداخته شود، شایسته  است، تاکید کردند: رسالت دوم حوزویان «کار مطالعاتی عمیق بعد از آموزش» است. امروز عرصه های مختلف پژوهشی و تحقیق به روی حوزویان باز شده است؛ امروز درهای دانشگاه ها و مراکز علمی به روی ما باز است و در عرصه بین الملل از ما سخن ناب و نو می طلبند.

ایشان با اشاره به اینکه «رسیدن به کمال اخلاقی و مطلوب» رسالت سوم است، یادآور شدند: چهارمین رسالت «داشتن بینش سیاسی مناسب با فضای جامعه» است؛ طلبه امروز باید بداند کجا و در چه فضایی از جهان زندگی می کند و چه مسئولیتی دارد؛ طلبه ای که بینش لازم را نداشته باشد و خود را  منزوی از جامعه فرض کند، هیچ گاه نمی تواند مسئولیت سترگ جهانی را درک کند.

آیت الله حسینی بوشهری  در تبیین رسالت پنج حوزویان در عصر کنونی، گفتند: پنجمین رسالت حوزویان بحث «تبلیغ» است؛ ارائه و منتشر ساختن آنچه آموخته و تحقی  و پژوهش کرده، رسالت مهم حوزویان است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که برای انجام رسالت های حوزویان، باید انگیزه ها را بالا ببریم و هر برنامه جاذبه داری برای طلاب طراحی و ارائه دهیم، اظهار کردند: اساتید باید توجه داشته باشند که طلاب باید درد و دل و پرسش علمی خود را با آنان مطرح کنند؛ طلبه ای که با اساتید خود رشد کند و با اخلاق آن استاد مانوس شود، پیشرفت می کند.

اساتید سعی کنند با فشرده کردن مطالب ارائه شده درسی، باعث عدم اجازه پرسش طلاب از استاد نشوند، لذا در روزهای آغازین  درس، برای طلاب هدف گذاری داشته باشیم؛ یکی از مشکلات طلاب این است که هدف آینده شان مشخص نیست.

طلاب باید بدانند بزرگانی با این کتاب ها به مدارج عالی رسیده اند؛ رسائل و مکاسب ما در گذشته معنا داشته و باید معنا و هدف امروز چنین کتاب هایی برای طلاب جوان ترسیم شود.

ایشان، گام بعدی را کشف استعدادها در حوزه های علمیه عنوان کردند و گفتند: پس از این که  استعداد کشف شد، هدف گذاری انجام گرفت، انگیزه هم ایجاد شد، راه و مسیر را برای طلبه مشخص کنیم .

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور تصریح کردند: گاهی اشتباه ما این است که برای همه طلاب هدف اجتهاد را ترسیم کرده ایم، لذا ما باید متناسب با نیازهایی که در جامعه داریم هدف ترسیم کنیم، تربیت محققین و متخلقین به اخلاق و مولفین حوزوی از دیگر اهداف ما باید باشد.

نایب رئیس جامعه مدرسیتن حوزه با بیان اینکه اسلام عزیز روی مسئله علم تاکید کرده و در مسائل دنیایی امر به قناعت کرده است، ولی در امر علم توصیه اسلام چیز دیگری است، ابراز کردند: امیرالمومنین(ع) می فرماید اگر چند چیز در جامعه نبود همه جزء پاکان و خوبان بودند، نخست این که افراد در آنچه که می دانند، قناعت می کنند، دوم افراد حریص دنیا، سوم افراد ریا کار در عمل، عامل چهارم کسانی که دچار خود شیفتگی هستند و پنجمین عامل هم افرادی که در ارائه علم خود به دیگران بخل میورزند.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه علم و علم اندوزی زمان و مکان نداد، خاطرنشان کردند: علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه حلی، علامه مجلسی، و ... همگی الگوهای مجسم شیعه برای طلاب در امر تحقیق و پژوهش علمی هستند.

پژوهش نباید مهمان ناخوانده ساعات آموزش در حوزه علمیه باشد؛ متاسفانه آموزش های ما در حوزه پژوهش محور نیست، بحمدلله حوزه علمیه اصفهان توانسته این مشکل را در بدنه خود رفع کند و با قراردادن یک فرد به عنوان مسئول آموزش و پژوهش، آموزش را با پژوهش پیوند مناسبی داده است.


1397/09/01


32
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .


Contact
تلفن ثابت

021-28421486

نمابر
ایمیل

culturaljobs1404@gmail.com

آدرس
سامانه مدیریت همایش های موسسه سفیران فرهنگی مبین