چکیده ای از تحقیقات روان شناسی(خلا برنامه های آموزشی «مقابله با رفتارهای پرخطر» در مدارس دوران متوسطه)

26 مهر 1397

تحقیقات نشان می دهد، گرایش به رفتارهای پرخطر محصول تعامل عوامل شناختی، هیجانی، اجتماعی و خانوادگی است...


 

تحقیقات نشان می دهد، گرایش به رفتارهای پرخطر محصول تعامل عوامل شناختی، هیجانی، اجتماعی و خانوادگی است.

پژوهشی که با عنوان «مروری بر علل گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان» انجام شد نشان داد والدین و مدارس دو قطب مهم در کاهش گرایش رفتارهای پرخطر نوجوانان هستن و باید توجه زیادی به این دو مهم شود.

در همین زمینه، شناسایی دقیق عوامل مؤثر در گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان و همچنین تدوین برنامه های مربوط به پیشگیری و کنترل این رفتارها امری ضروری است. تغییر و تحول جسمی، جنسی، روانی و شخصیتی در این دوران، خواسته های جدیدی را مطرح میسازد که باید مدیریت شوند.

محقق در این پژوهش که به صورت کتابخانه ای انجام گرفته است نتیجه می گیرد افزایش حضور والدین در منزل و تقویت ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده نه تنها امنیت روانی فرزندان را تامین می نماید بلکه می تواند به عنوان یک نیروی مهم در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و پیامدهای آن تلقی شود.

با توجه به نتایج برای پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر، تغییر در الگوهای ارتباطی خانواده و بهبود مهارت های ارتباطی والدین و فرزندان نقش موثری ایفا می کند.

در برنامه های آموزشی مدارس ما در دوران متوسطه جای برنامه های آموزشی مقابله با رفتارهای پرخطر خالی است. آموزش و پرورش می تواند با برنامه ریزی صحیح در پیشگیری از رفتارهای پر خطر در نوجوانان پیشگام باشد. طراحی برنامه هایی نظیر آموزش مهارت های زندگی به صورت کارگاهی به این معنا که فرد در موقعیت های مختلف باید این مهارت ها را یاد بگیرد می تواند موثر باشد.

درك خطرپذیری نوجوانان و تأکید بر آن به عنوان اقتضای قابل انتظار این دوره ی سنی و نه به عنوان رفتاری انحرافی، امکان شناخت و پیشگیری را واقع بینانه تر می سازد. با توجه به آنچه گفته شد نوجوانان بیش از سایر گروه های سنی در معرض رفتارهای پرخطر قرار می گیرند. به طوری که انجام این رفتارها از ابتدای نوجوانی تا میانه آن افزایش می یابد و در اواخر نوجوانی افت میکند. شناسایی علل گرایش به رفتارهای پرخطر میتواند راههای مناسب جهت پیشگیری و کاهش بسیاری از آسیب های روانی ناشی از رفتارهای پرخطر را در نوجوانان فراهم نماید.

رفتارهای پرخطر به رفتارهایی گفته می شود که سلامت و بهزیستی جسمی، روان شناختی و اجتماعی افراد و جامعه را به خطر می اندازد. دوره نوجوانی که با تغییرات جسمانی، روان شناختی و اجتماعی گسترده همراه است، به دلیل خودمحوری و عدم درک مناسب نوجوانان از رفتارهای خود، مرحله ی مهمی برای شروع رفتارهای پرخطر محسوب می شود.

گرایش نوجوانان به انواع رفتارهای پرخطر یکی از اصلی ترین منابع نگرانی در جامعه است. زیرا نوجوانانی که گرایش بیشتری به رفتارهای پرخطر دارند پیشرفت تحصیلی کمتری دارند، گرایش بیشتری به خودکشی دارند و احتمال مرگ و میر و ابتلا به بیماری های مرتبط با رفتارهای پرخطر در آن ها بیشتر است.

 

فائزه ادیب نیا و دیگران، «مروری بر علل گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان»فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد، شماره 9.

 

 


65
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .


Contact
تلفن ثابت

021-28421486

نمابر
ایمیل

culturaljobs1404@gmail.com

آدرس
سامانه مدیریت همایش های موسسه سفیران فرهنگی مبین