چکیده ای از تحقیقات روان شناسی(کاهش پرخاشگری کودکان با قصه گویی)

22 مهر 1397

پژوهشی با عنوان «اثر بخشی قصه گویی بر افسردگی و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی» انجام شد که نشان داد قصه گویی در کاهش پرخاشگري و افسردگی کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد و میتوان از آن به عنوان یک روش اثربخش در بهبود اختلالات رفتاري کودکان استفاده کرد.

جامعه ی آماری این پژوهش را کودکان پیش دبستانی 6-4 ساله مهدکودک های شهرستان ساوه در سال 1392 تشکیل می دهند که با استفاده از نمونه گیری در دسترس 40 کودک با نمرات بالای پرخاشگری و افسردگی بر اساس پرسش نامه اختلالات رفتاری راتر، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه برابر آزمون و شاهد تقسیم شدند و عملیات پژوهشی بر روی آنها انجام شد.

این پژوهش با ذکر نمونه های دیگر در این زمینه به این نتیجه رسید که قصه گویی در کاهش پرخاشگري و افسردگی کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد و می توان از آن به عنوان یک روش اثربخش در بهبود اختلالات رفتاري کودکان استفاده کرد.

مطالعه دیگری به اثرات قصه درمانی بر روی علائم سوگ، اضطراب و افسردگی 25 پسر 12-6 ساله دبستانی پرداخت. تعداد جلسات قصه درمانی 8 جلسه بود و علائم کودکان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سوگ و زیر مقیاس های اضطراب و افسردگی پرسشنامه علائم مرضی کودکان سنجیده شد. بنابرنتایج مطالعه، قصه درمانی توانست علائم سوگ، اضطراب و افسردگی را در این کودکان کاهش دهد.